בקיצור: יש רבנים חרדיים
שמתירים, ויש שאוסרים [21]
זה הסיפור להיום.
אם זה מוצא חן בעיניכם, תבואו גם מחר. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, יחכה לכם
סיפור חדש.
"זום"
בפסח
השנה, שנת תש"פ (2020, תש"ף) - איך
נקיים את סדר הפסח? כמעט כל המשפחות מפוזרות ברחבי ישראל. אסור לאנשים לצאת מהבית
מחמת המגיפה, נגיף הקורונה שהיכה בנו, בעם ישראל, ובכל העמים שבכל המדינות בעולם.
רבים כבר מתו במגיפה. רבים שוכבים חולים ונזקקים למכונות הנשמה, שאינן מצויות
בכמות הדרושה. רבים רבים נמצאים בבידוד בחדרים סגורים בבתיהם - וכל היתר יושבים
בבתיהם, בהסגר, חוששים לצאת, שמא יכה בהם הווירוס הארור. ובמיוחד היציאה מהבית, וגם
קבלת אורחים, נאסרו על האזרחים המבוגרים, בני 60 ומעלה, שכן 16% מהם, אם הם נדבקים
בנגיף – מתים ממנו. אסור, באיסור חמור, לבנים ולנכדים לבוא במגע עם סבתא וסבא, שמא
ידביקו אותם במחלה. אז איך יקיימו המשפחות את סדר הפסח? והרי זו מיצווה, שאסור
להקל בה ראש, גם מיצוה דתית, וגם אירוע חשוב לכל המשפחות, מבחינה חברתית.
לחגוג
במקוון
פיתרון אפשרי, וגם מתבקש, הוא לקיים את סדר
הפסח במקוון, כשכל האנשים, בכל ענף של מהמשפחה, יושבים אל שולחן הסדר בבתיהם,
ותוכנת תקשורת במחשב, זום, ווטסאפ, או פייסבוק לייב, מחברת את כולם, ומאפשרת לכולם
לחגוג יחד, באותה שעה, ובהשתתפות כל בני המשפחה. כבר היום, גם הלימודים
באוניברסיטאות, גם דיונים בישיבות על נושאים חשובים, וגם התייעצות של חולים עם
רופאיהם - מתבצעים כולם בתקשורת מבוססת מחשב. כל תוכנות התקשוב הנ"ל פועלות
כהלכה ועונות על הצרכים.
למה
לא?
זה פיתרון כל כך מוצלח שנשאלת השאלה: למה
לא? הבעייה היא שסדר הפסח הוא "יום טוב", חג ומועד שאסור בו להפעיל
מכשירים חשמליים. הישראלים החילוניים והמסורתיים יעדיפו את ההיבט ההומניטרי, למנוע
כאב וצער מן האנשים המבוגרים - על ההיבט הדתי, של איסור בהתאם להלכה, בהתאם לפסקי
ההלכה של הרבנים בשנים האחרונות. אבל החרדים יעדיפו לקיים את ההלכה בקפדנות.
העיקרון "וחי בהם" איננו תופס אצלם. "ייהרג ובל יעבור", גם
בעניינים שאין כל הצדקה להקפיד עליהם.
פסק
הדין של רבני המערב
איגוד חכמי המערב בארץ ישראל, פרסם ביום ג'
(24/3/20) פסק הלכה של רבנים שמתירים למשפחה שזקניה מבודדים בעקבות הקורונה
- להעביר את ליל הסדר כששני הצדדים נמצאים בשני מקומות נפרדים, כשהם מחוברים
באמצעות שיחת וידאו מקוונת. זהו פסק הלכה פורץ דרך, לשעת חירום בלבד, שנשען על
פסיקת רבני ספרד וצפון אפריקה. זהו פסק הלכה ש-14 רבנים חתמו עליו, ביניהם: ראב"ד
ירושלים, הרב אליהו אברז'יל, רב שכונות מזרח נתניה, הרב יהודה שלוש, רב העיר קרית
גת, הרב שלמה בן חמו, רב העיר שלומי, הרב משה אלחרר, ורבני יישובים נוספים. הרבנים
הללו מסתמכים על הראשון לציון, הרב בן ציון חי עוזיאל, הרב רפאל בן שמעון, הרבנים
יוסף ושלום משאש, הרב דוד שלוש ועוד רבנים מ"המערב", כלומר מצפון
אפריקה.
מסתבר שבעבר, בקהילות הספרדים, בצפון
אפריקה ובארץ ישראל, היה מותר להשתמש בחשמל ביום טוב. גם להדליק אש בעזרת גפרורים
היה מותר [1] (למה שאדם יקפא בקור בביתו ביום קר?) אבל בשלב מסוים, נכנעו הרבנים
הספרדים לרבנים האשכנזים, וקיבלו שאסור להשתמש בחשמל ביום טוב. במיוחד ראוי לציין
את הרב עובדיה, שמעולם לא "שם" על רבני צפון אפריקה, והצטרף לרבנים
האשכנזים המחמירים.
ברגע שפורסם פסק ההלכה הזה של איגוד חכמי
המערב בארץ ישראל, החלה מהומת אלוהים של כמעט כל הרבנים האשכנזים, וכל הרבנים
הספרדים שפוחדים מהם. על הרבנים החותמים הופעל לחץ גדול, כולל איומים בפיטורין,
והיו כמה רבנים שנבהלו, וביטלו את חתימתם על פסק ההלכה. אבל רוב הרבנים שחתמו על
פסק ההלכה לא נכנעו. נוסף לכך הרב דוב ליאור, אחד הרבנים החשובים ביותר של הציבור
החרד"לי, דווקא הודיע על תמיכה ברבנים הספרדים המקילים.
איסור
חשמל בשבת ויו"ט
כל העניין של האיסור הקשה על שימוש בחשמל
בשבת וביום טוב, מקורו בפסק ההלכה של ה"בית יצחק", הרב שמעלקיש, במאה ה-19.
הרב ראה ביצירת זרם חשמלי, בהפעלת מכשיר חשמלי שלא פעל קודם לכן - משום יצירת משהו
חדש. כיוון שכך הגענו לכך שכל היהודים שומרי המיצוות בעולם, מתייסרים בצרה הנוראה
הזאת של הימנעות מכל סגירה, של כל מעגל חשמלי, בכל שבת ובכל חג. החיים במאה ה-21
מלאים בהפעלות ע"י חשמל, בכל מקום ומקום. ואני מצפה ליום שבו יקום רב אמיץ
ויגיד: "עד כאן. אי אפשר להמשיך להימנע מהפעלה של מכשירים חשמליים בשבת. זה
פשוט לא מתקבל על הדעת". אבל אני חושש, שאני אצטרך לחכות עוד שנים רבות.
סוף
דבר
הישמעו לקול לבבכם, ושתפו את בני משפחותיכם
בסדר הפסח במקוון, ואל תצערו אותם. אם לא, אלוהים לא יסלח לכם.
הערה
[1]
עוד
את פסק ההלכה של איגוד חכמי המערב בארץ
ישראל תוכלו לראות בכתוב:
והסבר
מפורט של הרב חיים אמסלם, תוכלו לקרוא בכתובת:
דיון
שלי בנושא החשמל בשבת ועל ה"בית יצחק", פה בהמשך הבלוג הזה, תוכלו לקרוא
בכתובת:
יוסף רגב
-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-
תגובות אחרונות
בז'ה
החרדים
לא מקפידים
יוסי
רגב
סגר
מלא – אבסורד
בז'ה
סגר
מלא ביום שני
פוסטים חדשים אחרונים
28.3.2020
נערי
הגבעות מכים [18]
תגיות: אקטואליה,
דת, יהדות, המתנחלים, ימין ושמאל, הפלשתינאים, מג"ב, יגאל עמיר, נפתלי בנט,
נוכרים
27.3.2020
למה?
[17[
תגיות: צברינו
חמודים ועוקצניים, פורים, מירי מסיקה, נכדים, ילדים, תחפושות, הומור,
25.3.2020
בקיצור: קריסת
מערכת הבריאות, או קריסת הכלכלה? [12]
תגיות: אקטואליה,
קורונה, ביבי, בריאות הציבור, כלכלה, רפואה, אוי לי מן הביורוקרטיה, משרד האוצר,
משרד הבריאות, עצמאיים, עסקים קטנים ובינוניים, חל"ת, סופרמרקטים, בתי מרקחת,
הוראה מבוססת תקשוב, ילדים, חינוך, בתי ספר, מורים, הכנסה בסיסית אוניברסלית,
התעמלות, רובוטים, בינה מלאכותית
האם אני צודק? אל תסכימו אתי. אתם יכולים לכתוב תגובה לשלוח אותה אלי, אל הדוא"ל שלי, המופיע בהמשך. אל
תשכחו לכתוב את שימכם בתחילת התגובה, או בסופה. כמו כן, בהמשך הפוסט הזה יש כפתור תגובות
(או Comments). אתם יכולים לעשות עליו
קליק ולכתוב שם את התגובה שלכם.
אם ברצונכם לקבל בדוא"ל הודעה על כל פוסט חדש
– שילחו אלי מסר בדוא"ל, עם הכותרת "שלח לי את ההודעות על כל פרסום
בבלוג שלך", לכתובת:
תגיות: פסח, דת, יהדות, מחשבים,
תקשורת, חשמל, שבת, הרב חיים אמסלם, יהדות מרוקו, חרדים, חרד"לים, קורונה,
זום, הרב בן ציון חי עוזיאל, הרב עובדיה, אשכנזים, הרב דוב ליאור, היהדות הספרדית,
פני היהדות
********************************************************************
רוב הרבנים נגד פסק ההלכה הזה
השבמחקגם הרבנים האשכנזים וגם הרבנים הספרדים. הם טוענים שזה מנהג אבות וכי זה פתח למדרון החלקלק, שיוביל להדלקת חשמל בשבתות.
יוני
האם מותר להשתמש ב"זום" בסדר הפסח?
מחקהרבנים החרדים תמיד אוסרים על כל חידוש, גם אם הוא מתבקש. גם להמצאות של "מכון צומת" - יש חרדים שמסרבים לקבל ולהשתמש בהם. המחשבה ש"אין לצער אדם מישראל" – לא קיימת אצלם. ייקוב הדין את ההר, ואת ליבם של הקשישים הבודדים.
אשר לטענת "המדרון החלקלק", מי ששומע בקול רבניו, לא יתגלגל במדרון החלק. למעשה, אני חושב שההקפדה על איסור חשמל ביום טוב, היא שתביא יותר אנשים לכך שלא יוכלו לעמוד בגזירה הזאת, יעברו על האיסור הזה, ומכאן הדרך קצרה לכך שיפסיקו להקפיד על קלה כחמורה.
עוד דוגמה להתנשאות של החרדים האשכנזים על הספרדים
השבמחקקסטינו
הרבנים יצאו נגד, ושיקרו
השבמחקכל הרבנים האשכנזיים, וגם כמה רבנים ספרדיים, יצאו בחמת זעם נגד הפסיקה של רבני המאגרב שהתירו "זום" בסדר הפסח. הם הפעילו לחצים על הרבנים הללו, איימו עליהם ביפיטורין, והיו כמה רבנים שנכנעו וחזרו בהם. אבל הרבנים האשכנזים גם פרסמו על כמה רבנים שכאילו חזרו בהם, וזה היה שקר. אבל למען ההלכה המחמירה שלהם מותר לשקר, וגם לבזות ולהלבין פני רבנים בציבור – מה שהוא חטא חמור ביהדות.
בז'ה
פיקוח נפש
השבמחקיש סכנה שתהיינה משפחות, שלא ישתמשו ב"זום", ויתגנבו לבתי הסבים, כדי בכ"ז לחגוג יחד ולא להשאיר אותם לבד, ואז ידביקו אותם בנגיף – ולכן יש פה "פיקוח נפש", ולא רק הצער שמצערים את הקשישים.
לואי