יום ראשון, 29 במרץ 2020

י. יהדות ושבת בעולם המודרני

בקיצור: למה אסור להפעיל חשמל בשבת וכיצד עוקפים את האיסור הזה [2006, 20]
זה הסיפור להיום. אם זה מוצא חן בעיניכם, תבואו גם מחר. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, יחכה לכם סיפור חדש.

       צבי מזא"ה הוא אדם דתי, שומר מצוות וגם פרופסור לאסטרונומיה. כשהיה פרופ' מזא'ה בארצות הברית הוזמן יום אחד ע"י חברו הנוצרי לראות משהו מעניין. היה זה בשבת. יצא מזא"ה מן המלון שבו שהה, הלך ברגל עד האוניברסיטה, לא טילטל עמו דבר, שהרי אסור. כשהגיע אל המשרד של חברו, אמר לו הלה: הסתכל בטלסקופ ותראה משהו מדהים. הציץ מזא"ה בשעונו וראה כי יש עוד רבע שעה עד לצאת השבת. הייתה לו בעיה איך להסביר לגוי כי אסור לו להפעיל את הטלסקופ, שפועל על חשמל, עד שיצאו שלושה כוכבים. לבסוף הוא אמר לחבר: קשה לי להסביר לך, אבל אצלנו ביהדות יש ריטואלים, כמו שאצלכם הנוצרים יש ריטואלים ויש איסורים, ולכן אינני יכול להפעיל את הטלסקופ, אלא בעוד רבע שעה.
       זאת סיפר פרופ' מזא"ה. סתם ולא פירש, כיצד קיבל זאת הגוי. אבל הסיפור הזה מדגים לנו את הקושי ההולך וגדל לקיים את ההלכה היהודית בנושא השבת בעולמנו המודרני ההופך יותר ויותר טכנולוגי: טלפון, אור בשבת, טלביזיה, מעלית, כניסה לחדר במלון – אלה דוגמאות בולטות לקושי של יהודי שומר מצוות להסתדר בשבת בעולם בו יותר ויותר פונקציות הופכות להיות מופעלות ע"י חשמל ומפוקדות ע"י מחשב (או שבב אלקטרוני שהוא חתיכת מחשב קטן).
ההלכה אוסרת
       הבעיה נראית קלה ליהודי חילוני, או לרפורמי, אבל היא בעיה קשה הניצבת בפני כל יהודי אורתודוקסי, או קונסרבטיבי, ששמירת המצוות היא עניין שהוא אמון עליו, 24 שעות ביממה. מקורה של הבעיה בפסק הלכה שנתן לפני שנים רבות רב חשוב, ר' יצחק שמעלקיש (1827 עד 1905), הקרוי "בית יצחק", על שם ספרו. בימיו החל החשמל לשמש ככוח מפעיל ובאו אליו תלמידיו ושאלו אותו האם מותר להשתמש בחשמל בשבת. בימיו של ה"בית יצחק" לא שימש החשמל לתאורה, או להפעלת מכונות. המנוע החשמלי הומצא רק בשנת 1888. אילו ידע אותו רב אילו קשיים יגרום למיליוני יהודים בעתיד, אפשר שהיה מוצא פיתרון אחר. אבל הדברים, כפי שנראו לעיניו, ולעיני הרבנים שפסקו בנושא אחריו, הדברים היו פשוטים בתכלית. כדי להפעיל מכשיר חשמלי כלשהו, צריך לסגור מעגל חשמלי. סגירת מעגל חשמלי היא בהחלט בגדר יצירת דבר חדש, שלא היה קודם – ופעולה זאת אסורה בשבת, לכל הדעות. כאשר המכשיר החשמלי פועל, הוא גורם לתוצאה, תנועה, חימום או תאורה. הפעולה הזאת לא היתה קיימת קודם, ולכן הפעלת החשמל מהווה "מוליד", כמו אדם שמפזר בושם ומוליד ריח חדש בחדר – וזה אסור. יתר על כן, בשעה שמכשיר חשמלי פועל הוא מתחמם. על חוט הלהט המתחמם שבנורת החשמל אפשר לבשל ביצה. מכאן שהפעלת החשמל כמוה כהדלקת כיריים לבישול בשבת, וגם זאת אסורה באיסור חמור. לפיכך אסר ה"בית יצחק" על שימוש החשמל בשבת. אחריו שבו עוד רבנים לדון בנושא הזה, שכן היו שומרי המיצוות שלא קיבלו את פסיקתו של ה"בית יצחק", ולא הקפידו בנושא זה, עד שבא ה"חזון איש" ופסק שזו עבירה חמורה, ומאז כל שלומי אמוני ישראל רואים בהפעלת חשמל אחת מל"ט אבות מלאכה האסורים בשבת.
הפעלה פאסיבית
       בימיו של ה"בית יצחק" לא היה בכך קושי גדול. עם השנים נכנס החשמל לתחומים רבים יותר ויותר. היום דברים רבים מאד מופעלים ע"י חשמל וקשה מאד להימנע מהם. הבעיה חריפה עוד יותר משום שלא רק הפעלה אקטיבית היא אסורה בשבת, אלא גם הפעלה פאסיבית, ע"י כניסה למקום שגורמת למעגל להיסגר – גם זו אסורה. הדוגמה הפשוטה ביותר היא בית שימוש עם חיישנים, שגורם להורדת המים בשעה שאדם סיים את עיסוקיו באותו המוסד – גם זה אסור. אז מה יעשה יהודי שנקלע למקום כזה בשבת – יעשה במכנסיים? נכה שאינו יכול לנוע אלא בכסא גלגלים חשמלי, מה יעשה בשבת? ישב במקומו ולא יזוז?
שעון שבת
       כדי להקל על היהודים "הדתיים" לקיים את מצוות השבת, המציאו המהנדסים הדתיים כמה וכמה המצאות. כמה מן ההמצאות הללו בנויות על בסיס האוטומציה, מכשירים שפועלים כל הזמן מכוח תוכנית שניקבעה בהם מראש. ראשונה להם היא שעון השבת, השעון שאתה מכוון אותו מראש והוא מדליק את האורות בבית ומכבה אותם בשעות שקבעת מבעוד מועד, בשעה שמותר לעסוק בחשמל. המצאה שניה, מקובלת מאד, היא מעלית שבת, העולה ויורדת ונעצרת בכל קומה בבניין, באופן בלתי תלוי בכך אם יש בני אדם שנזקקים לה, או לא. אגב, הרב אלישיב מצא פסול דבר במעלית השבת, שהרי בשעה שבני אדם נכנסים למעלית גורמים הם לעומס על המעלית ואי אפשר לומר שהמעלית אינה מושפעת מנוכחותם של בני אדם. פסק הלכה זה של הרב אליישיב גרם אי-נעימות מרובה לתלמידיו שגרים בבתים רבי-קומות, שיש בהם מעלית שבת, אבל חייב אדם לשמוח על כל מצווה שנקרתה לפניו לקיימה.
פעולה רציפה
       מלבד שתי המצאות אלה והצ'ופצ'יק ששמים במקרר בשבת למען לא יידלק האור בשעה שפותחים את המקרר, ישנן עוד כמה וכמה המצאות, שברובן הן באות ממכון "צומת", שבראשו עומד הרב ישראל רוזן, ועיסוקו בהמצאת פאטנטים לקיום שבת, עם הפעלת חשמל, בלי לסגור מעגל חשמלי. חלק מההמצאות בנויות על העיקרון של פעולה רציפה, שאינה מתחילה ונפסקת, אלא היא מתקיימת כל הזמן, אלא שעוצמתה יורדת למינימום בשעה שאין צורך בה, ומתחזקת מאד, בשעה שיש בה צורך. דוגמה לכך היא המתקן המקיים מים חמים בבית חולים, לצרכים רפואיים. המתקן מזרים כל הזמן מים למיכל וגם מחמם אותם כל הזמן, אלא שקצב ההזרמה וקצב החימום הם פרופורציונליים להפרש בין הערך הנוכחי לבין הערך המקסימלי. כל הזמן המים זורמים למיכל, אלא שקצב ההזרמה יורד ככל שהמיכל מתמלא, כך שלעולם המיכל לא יתמלא. עוצמת החימום עולה ככל שהמים קרים יותר, אבל טמפרטורת המים לא תגיע אף פעם למקסימום והחימום לא ייפסק אף לרגע.
       דוגמה נוספת מסוג זה היא מיקרופון שבת, שמאפשר לחזן בבית הכנסת לשיר ולהישמע, גם באולם גדול. המיקרופון פועל כל הזמן, ואינו כולל חלקים נעים. כשהחזן מרים את קולו, הדבר מחזק את הזרם במעגל, זרם שאינו נפסק, אלא בשעה שיצאה השבת ומכבים אותו.
גרמא
       עיקרון נוסף המשמש את מכון "צומת" הוא עיקרון ה"גרמא", כלומר הפעולה אינה מופעלת ע"י האדם, אלא נגרמת בעקיפין ע"י האדם, בעקיפין ולא במישרין. דוגמה לכך היא טלפון שבת המשמש רופאים ואנשי צבא שנאלצים לקיים תקשורת בשבת, גם בנושאים שיש בהם דחיפות, אבל אין בהם פיקוח נפש ברור. במהלך השבת רוב הזמן הטלפון אינו פועל ואין אפשרות לדבר בו. יש בו מעגל חשמלי, שמונע את פעולתו ומעגל זה בנוי מקבל שנטען ונטען ואז הוא מתפרק לפני שהקבל מתמלא לחלוטין. בשעה שהרופא מרים את השפופרת, ברגע הראשון אינו יכול לדבר. אלא שהרמת השפופרת יוצרת נתק שיגרום לכך, בבוא הזמן, שהקבל לא יתפרק, אלא ימשיך להתמלא עד שיתמלא לחלוטין, ואז ניתן יהיה לדבר. עיקרון ה"גרמא" מפריד בין הסיבה לתוצאה. ישנו מעגל שנסגר, אבל לא אני הוא שסוגר אותו. אני עושה פעולה, שהתוצאה שלה "במקרה" תהיה שהמעגל ייסגר. עיקרון ה"גרמא" מופעל גם בכסא נכים חשמלי ובעוד מתקנים שיש צורך עז להפעילם בשבת.
       החרדים אינם מקבלים את עיקרון ה"גרמא", ויש גם דתיים לאומיים שדעתם אינה נוחה מן הפטנט הזה. מי שמפעיל את המתקנים הללו – סוגר מעגל, גם אם התוצאה לא נגרמה במישרין ע"י המפעיל, אלא רק בעקיפין, לאחר זמן מה. הללו חביבה עליהם המצווה והם מוכנים לסבול קצת כדי קיים אותה. יש ביניהם שאינם בטוחים בכשרותו של הפטנט הזה, וליתר בטחון הם מעדיפים להימנע מלהשתמש בהתקני "גרמא" ובמיקרופון שבת.
עד מתי?
       אולם כאן אני מגיע לעיקר דבריי, לנקודה שבה התחלתי את הדיון – הקושי לקיים שבת בעולם טכנולוגי וממוחשב יותר ויותר. מידי יום ויום הופכות יותר פעולות לחשמליות. מידי חודש וחודש נכנסים המחשבים והשבבים האלקטרוניים להפעלת יותר פונקציות. מידי שנה ושנה נכנסים יותר חיישנים לשטח, הם פותחים בפנינו דלתות, מדליקים למעננו חשמל כשאנו נכנסים, מפעילים אזעקה כשאנו מתקרבים באופן חשוד לבית, מזרימים את המים בברז כשאנו מושיטים את היד, מזרימים אויר חם כדי לייבש את ידינו הרטובות וכיוצא בזה עוד פונקציות. עד מתי יוכל יהודי דתי לחיות בעולם הזה ולהימנע מחילול שבת?
זרם חשמל כמוהו כזרם מים
       אינני רב, ואינני פוסק הלכה, אבל אם ה"בית יצחק" היה פוסק אחרת - כל החיים שלנו היום היו אחרת. אם היה פוסק שפתיחת זרם חשמלי, כמוה כפתיחת זרם מים בברז, שכן הזרם החשמלי, כמו זרם המים, איננו בגדר משהו חדש, שלא היה קיים קודם. זה לא עניין של "מלאכה", שאסורה בשבת. פתיחת זרם חשמלי איננה אחת מל"ט "מלאכות", שאסורות בשבת, אלה שהיו כרוכות בבניית המישכן, כשהיו בני ישראל במידבר, בדרך לארץ ישראל.
חסידות בעלז
       בזמנו בחסידות בעלז נמנעו משימוש בחשמל, גם בימי חול, מתוך הנימוק "חדש – מן התורה אסור". אני מתקשה להאמין שהיום חסידי בעלז ממשיכים להימנע מן החשמל. אני מניח שכמו שחסידי בעלז נאלצו להיכנע ולעבור לשימוש בחשמל בימי חול, יתר החרדים יצטרכו יום אחד להיכנע ולעבור לשימוש בחשמל גם בשבת.
עוד
       סידרת שיעורים של ישיבת הר עציון בנושא זה (באודיו) תוכלו לשמוע אם תעשו קליק על

יוסף רגב
-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-
  האם אני צודק? אל תסכימו אתי. אתם יכולים לכתוב תגובה לשלוח אותה אלי, אל הדוא"ל שלי, המופיע בהמשך. אל תשכחו לכתוב את שימכם בתחילת התגובה, או בסופה. כמו כן, בהמשך הפוסט הזה יש כפתור תגובות (או Comments). אתם יכולים לעשות עליו קליק ולכתוב שם את התגובה שלכם.
   אם ברצונכם לקבל בדוא"ל הודעה על כל פוסט חדש – שילחו אלי מסר בדוא"ל, עם הכותרת "שלח לי את ההודעות על כל פרסום בבלוג שלך", לכתובת:


תגיות: דת, יהדות, שבת, חשמל, טכנולוגיה ושבת, אורתודוקסים, קונסרבטיבים, הרב 'בית יצחק', חזון איש, הרב אלישיב, מחשבים, מוליד, גרמא, מחשבות והגיגים, צבי מזא'ה, מכון 'צומת', ישראל רוזן, מיקרופון שבת, מעלית שבת, טלפון שבת, חסידות בעלז, אנשי מדע שומרי תורה, חרדים, נגד חרדים, פני היהדות

פורסם ב"תפוז" ב-15 בספטמבר 2011. היו לו 1,301 כניסות ו-32 תגובות (שאבדו)
עד התאריך זה היו 381,665 כניסות לבלוג שלי


תגובה 1: